هفته چهارم جشنواره معارف با پنج کتاب ویژه

هفته چهارم جشنواره معارف از بیست و هفتم اردیبهشت کار خود را آغاز کرد در این هفته 5 کتاب ویژه‌ی دیگر از کتاب‌های نشر معارف پیشنهاد می‌شود.

 

در این هفته پنج کتاب ویژه پیشنهاد می شود که هر کدام از به نوعی ویژه های نشر هستند

اولین کتاب «به پسرم» هست که به موضوع نامه امام علی ع به امام حسن ع می پردازد.

به پسرم

سفارش‌های پدری که زندگی‌اش رو به پایان است.

«به پسرم» در بردارنده متن و ترجمه بخش‌هایی از نامه حضرت علی علیه السلام به فرزندش امام حسن مجتبی علیه السلام است که معروف به نامه سی و یک نهج البلاغه است. سرکار خانم فاطمه شهیدی این اثر را در هفت سرفصل موضوعی به گونه‌ای دسته‌بندی کرده است که متنی روان، ساده و قابل فهم برای عموم علاقه‌مندان و ارادتمندان به کلام حضرت علی (ع) باشد. سادگی و قابل فهم بودن متن این اثر باعث شده که کتاب با استقبال چشم‌گیر مخاطبان واقع شود به گونه‌ای که در مدت کوتاهی به چاپ نهم رسیده و قریب به بیست هزار نسخه از آن به فروش رفته است.

دومین نگاهی به دفاع مقدس دارد.

شهدا برای چه افقی جنگیدند

نگاه سطحی به اهداف و آرمان‌های شهدای دفاع مقدس باعث به وجود آمدن رویکردی منفعلانه و غیر واقعی برخی متولیان فرهنگی در دوران بعد از جنگ شده است. از این رو تلاششان برای تحقق آرمان‌های والای شهدا حداقلی بوده و باعث شده حق شهدا آنگونه که باید ادا نشود. سعید جلیلی در مجموعه‌ای از یادداشت‌ها در جراید و مصاحبه با نشریات دانشجویی و نیز سخنرانی‌هایی در جمع طلاب، دانشجویان و بسیجیان در این موضوع ورود کرده و با لحنی صریح و انتقادی، نگاه و رویکرد قالب و رایجِ متولیان امر را به چالش کشیده است. نشر معارف مجموعه این مطالب را در کتاب «شهدا برای چه افقی جنگیدند» در80صفحه منتشر کرده است. این اثر آرمان‌های شهدا را والاتر از قبل معرفی می‌کند و غفلت‌های متولیان فرهنگی را صریح و بی پرده به آن‌ها متذکر می‌شود.

در سومین کتاب به  امام علی ع و خواص دوران زندگی ایشان می پردازد

ریزش خواص در حکومت امیر مومنان

در همه برهه‌های تاریخ خواص جامعه تاثیرگذار بوده و هستند. خواص با موضع‌گیری‌ها و رویکردهای خود می‌توانند باعث اعتلا یا نزول یک فرهنگ یا تمدن گردند. از جمله این برهه‌ها که جامعه و حرکت نجات بخش اسلام مورد دست خوش ناملامیات خواص قرار گرفت، دوران صدر اسلام و زمان بعد از پیامبر گرامی اسلام (ص) بوده است. خواص زمان حضرت علی و امام حسن علیهم السلام چه کسانی بودند و چه موضع گیری‌هایی داشتند که باعث مظلومیت آن دو بزرگوار شدند؟ چه کردند که باعث انحراف در میان عوام شدند؟ چه علل و اسبابی زمینه لغزش خواص در آن دوران شد؟

رسیدن به پاسخ این پرسش‌های مهم، نیازمند تحلیل و بررسی دقیق تاریخ صدر اسلام بوده و عاملی مهم در بصیرت‌افزایی آحاد جامعه است. کتاب «ریزش خواص» با همین موضوع، یکی از جامع‌ترین منابع موجود جهت پاسخ‌گویی به این پرسش‌هاست. این اثر به طور مستند و متقن به بررسی عوامل لغزش 66 تن از خواص صدر اسلام در حکومت امیرمؤمنان (ع) می‌پردازد و به خوبی نشان می‌دهد که چطور امیرالمؤمنین (ع) و امام حسن (ع) تنها و مظلوم واقع شدند. این اثر نگاهی تطبیقی به آن جریان با جریان انقلاب اسلامی و خواص جمهوری اسلامی ایران داشته است. این اثر به قلم توانای حجت الاسلام جواد سلیمانی نوشته شده  و توسط نشر معارف منتشر شده است.

چهارمین کتاب باز به سراغ کتابی از حضرت آیت الله حائری شیرازی می رویم

نماز

شرط قبول تمام طاعات و فرائض دینی و نخ تسبیح آنها در فریضه‌ای به نام نماز ظهور یافته است که تمامی اولیای الهی بر اقامه آن با حضور قلب و صفای باطن همت داشتند و از نماز بیشترین لذت‌های روحی و درجات معنوی را کسب می‌کردند.

کتاب “نماز“، اثری جذاب، با عبارات ادبی است که حاوی بیانات علمی و شیرین امام جمعه‌ی اسبق شیراز و استاد اخلاق برجسته حوزه‌های علمیه مرحوم آیت الله حائری شیرازی در خصوص این فریضه است.

بیان ابعاد مختلف نماز، از معنای آن و مقایسه‌اش با سایر عبادات و جایگاهش نسبت به سایر افعال عبادی و دینی و ارتباطش با بحث ولایت و آثار فردی و اجتماعی آن تا فلسفه اذکار و افعال و حکمت اوقات نماز و حضور قلب در آن، نکات و مطالب شیرینی و مفیدی را در این اثر جمع کرده است.

کتاب نماز به همت انتشارات معارف در 140 صفحه با ذکرآیات و روایات معتبر در اختیار علاقه مندان قرار داده شده است.

کتاب پنجم رمانی جذابی که به تازگی منتشر شده است.

تسخیر شدگان

رمان «تسخیر شدگان» ماجرای دختری نوجوان است که در دهه 60 و بحبوحه حملات تروریستی سازمان مجاهدین زندگی می‌کند. این اثر با نگاهی داستانی و با زبانی ساده و روان، به حقایقی در رابطه با سازمان مجاهدین می‌پردازد که نسل جوان و نوجوان امروزه اطلاعات مبهم و ناقصی از آن دارند.

ماجرای اصلی از آنجایی شروع می‌شود که بهار، به واسطه یک نامه متوجه می‌شود برادرش عضو سازمان مجاهدین شده و برای نجات زندگی برادرش دست به اقداماتی می‌زند که باعث به خطر افتادن جان خودش می‌شود. موازی با این اتفاقات، به شبهات و تردیدهایی که درباره انقلاب و سازمان مجاهدین در ذهن بهار شکل گرفته، در طی داستان پاسخ داده می‌شود.

هرچند که مخاطب اصلی رمان نوجوانان هستند، ولی جنس دغدغه شخصیت اول داستان و ماجراهایی که در طی آن اتفاق می‌افتد، طیف مخاطبان را گسترش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *