تا آخر سال با پس از بیست سال

رمان پس از بیست سال منتخب پانزدهمین دوره پویش روشنا تا پایان اسفند 99 تمدید شد

داستان زندگی شخصیتی غیر واقعی به نام «سلیم» است. اشراف زاده ای در قلمرو فرمانروایی معاویه. پدرش «هشام بن مالک» یکی از حکام بنی امیه است که زیر بیرق معاویه ولایتی از اقمار حکومت او را فرمانروایی میکند. «سلیم» دلباخته دختر «ذوکلاع» یعنی «راحیل» میشود. پدر راحیل فرمانروای اورشلیم است و سه پسر خود را در جنگ با رومیان از دست داده است. شرط او برای پذیرفتن داماد آن است که  وی اهل نبرد و جنگ نباشد.

«سلیم» ناچار هنگامه ی نبرد با رومیان به بهانه سفراز شهر خارج میشود تا به ظاهر به املاک پدر رسیدگی کند اما در باطن بیم آن دارد که اگر در شهر بماند ناچار به جنگ بشود. سرزنش و ملامت خانواده را به بهای عشق راحیل به جان میخرد. بار و بنه سفر بستن همان و ساخته شدن همان. تقدیر سرنوشت سلیم را آنگونه مینویسد که خود میخواهد او در این مسیر با «ابوذر» آشنا میشود و شناخت او موجب میشود تا راه بهتر را برای خود برگزیند.

«پس از بیست سال» انتشار یافته از نشر شهرستان ادب یک محتوای فاخر فرهنگی در غالب رمان تاریخی دینی است. «سلمان کدیور» نویسنده اثر در خلق این قصه چه  به لحاظ فرم و چه به لحاظ محتوا به سبک خودش رسیده است. او کار را ساده انگارانه پیش نبرده است. از لحن مسجع روایت تا نوع روایت و خلق شخصیت و پردازش قصه همه خبر از نگاه دقیق و قلم پرتوان نویسنده دارد.

ابوذری که کدیور میسازد یک عابد نورانی نیست که فقط لبخند میزند و در نهایت مظلومانه به شهادت میرسد. او اهل سخنوری است و جنگ. از هیچ چیز نمیهراسد. بی باک است و هرکجا بخواهد حتی در قلب سپاه معاویه بر علیه او سخنرانی میکند. او را از شام به مدینه تبعید میکنند اما آنجا نیز از پای نمینشیند و مقابل یاوه های «کعب الاحبار» یهودی به دروغ مسلمان شده آنچنان می ایستد که موجبات تبعید دوباره اش به ربذه میشود. ربذه قتلگاه او.

«پس از بیست سال» کتاب منتخب پویش روشناست که تا به حال 5000 نسخه از آن به فروش رسیده است. و برای اولین بار پویش روشنا کتابی را در سه فصل تمدید می کند. در روشنا هر 4 ماه یک دوره جدید برگذار می شود که به خاطر استقبال خوب مردم تا آخر اسفند 99 ادامه دارد.

روشنا که تا کنون حدود ۸ سال طی ۱۵ دوره فعالیت ترویج کتاب و کتابخوانی را انجام داده است یکی از پرمخاطب‌ترین پویش های مطالعاتی است که بیش از یک میلیون جلد کتاب روانه جامعه کتابخوان کرده است. این پویش یک پویش مردم نهاد و بر بستر مخاطبین و جامعه کتابخوان استوار است.

1 نظر

  1. Thanks for your blog, nice to read. Do not stop.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *