سبک نوشتاری یوسف غلامی از جنس دغدغه است

معصومه ظهیری در آیین تجلیل از حجت الاسلام و المسلمین یوسف غلامی در رابطه با آثار وی، گفت: سبک نوشتاری آقای غلامی دغدغه‌ای است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیین تجلیل از حجت‌الاسلام یوسف غلامی، نویسنده و محقق، با حضور معصومه ظهیری استاد حوزه و دانشگاه، دکتر فلاح استاد دانشگاه معارف و جمعی از علاقه مندان در دفتر نشر معارف قم برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین یوسف غلامی در سال 1339 در آبادان متولد شده است. او پس از اخذ دیپلم ریاضی، فیزیک، وارد حوزه شد. سال‌ها به تألیف و ویراستاری مشغول شد. کتاب «راز یک فریب» با 19 چاپ، کتاب «پس از غروب» که به موضوع حوادث بعد از رحلت پیامبر بزرگ اسلام می پردازد و کتاب «نمی‌دانیم چرا؟» از جمله آثار او است.

در ابتدای نشست معصومه ظهیری استاد حوزه و دانشگاه نوشتار را یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین و در عین حال قدرتمندترین رسانه‌هاست برشمرد و گفت: هیچ رسانه‌ای به این قدرت و ماندگاری تا به حال نیامده است. رسانه‌ای فراگیر با مخاطبین فراوان که می‌توان آموزه‌های اسلامی را جذاب به مخاطب منقل کرد.

وی ادامه داد: خداوند در معجزه جاویدش به قلم سوگند یاد می‌کند. سوگند گاهی تأکید بر اهمیت موضوع است و گاهی مقدمه برای توجه به موضوع بعدی است. قلم و صاحب قلم و اثری که از قلم ساطع می‌شود همگی طبق اسلوب قرآن به یک درجه قابل توجه است.

ظهیری در رابطه با آثار حجت الاسلام غلامی، افزود: سبک نوشتاری آقای غلامی دغدغه‌ای است. در بحث اخلاق و تربیت که سال‌هاست این حوزه با خلأ مواجه است ایشان در این حوزه دست به قلم برده است و توانسته کمی جبران کند.

استاد دانشگاه معارف قم در مورد امتیاز تألیفات وی گفت: آنچه که باید در مورد قلم آقای غلامی مورد توجه قرار داد، سبک و شیوه ارائه مطالب در نوع جدیدی است که در کمتر قلمی می‌توان یافت. چون هم قلم ایشان شیرین و حلاوت خاصی دارد و هم ماندگار است. مسائلی که ایشان به آن‌ها می‌پردازد مسائل واقعی است که مبتلا به هر روز مخاطبین است.

وی اضافه کرد: تسهیل‌نگاری در نوشتار برای انتقال پیام‌های تربیتی از دیگر امتیازات قلم ایشان است. در آثای ایشان به وضوح می‌توان یافت که جانمایی درستی که در فطرت زلال انسان است، ابتلائات خانواده را کم می‌کند.

دکتر فلاح دیگر استاد دانشگاه معارف به نکاتی در مورد آثار غلامی اشاره کرد و گفت: اگر از نزدیک با ایشان آشنا نبودم نمی‌توانستم به سادگی آثار ایشان را داوری کنم. علت این است که بازار آشفته کتاب اعتماد را در مخاطب از بین برده است. زیرا سوالاتی که از یک شخص در مورد کتابی که بتوان مسائل خانواده را به درستی بیان کند می‌پرسند، نمی‌توان با اطمینان هر کتابی را معرفی کرد مگر اینکه شناخت کاملی از نویسنده و خود کتاب داشته باشد.

وی با ابراز تاسف تصریح کرد: متاسفانه با پدیده‌ای با عنوان کتاب‌سازی که با انگیزه‌های متفاوت چه برای نویسنده و چه برای ناشر به وجود آمده است مواجه‌ایم.

فلاح افزود: استاد غلامی وقتی در جمعی قرار می‌گیرد، حتی در جمع دونفره‌ای باشد در مورد مسائلی که برایش سوال پیش می‌آید با دقت و وسواس خاصی به بحث می‌نشیند. به وضوح دیده می‌شود چطور با مسائلی که در کتابی که در دست دارد چقدر دقت به کار می‌برد.

استاد دانشگاه معارف در ادامه به برخی ویژگی‌های بارز نویسنده کتاب «نمی‌دانیم چرا؟» اشاره کرد و یادآور شد: آثار ایشان در پی پاسخ‌گویی به نیازهای واقعی مسائل خانواده است خصوصا اینکه در این موضوع رهبری تأکید ویژه‌ای دارند. نکته بعد آزاداندیشی و حریت ایشان است. تفکر و عقلانیت، دغدغه‌مندی و دل‌سوزی، شجاعت و صراحت  و امانت‌داری از جمله ویژگی های بارز جناب آقای غلامی است.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام غلامی در پاسخ به این سوال که چرا به موضوع زنان، خانواده و مسائل تربیتی ورود کرده است، گفت: اگر اهل بیت نبودند معلوم نبود که ما الان در چه وضعیت اسفباری بودیم. اگر حضرت صدیقه کبری (س) نبود اهلبیت هم نبودند. این زن همه چیز ماست و ما باید دین خودمان را به این بانو ادا کنیم.

وی در پایان در رابطه با چرایی نوشتن گفت: از کودکی می نوشتم. حتی چندین بار مشق‌هایم را پاکنویس می‌کردم. اما 20 سال است که دیگر خودکار نمی‌توانم بگیرم. با دست چپ می‌نویسم اما می‌نویسم و از این کار لذت می‌برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *