جشنواره معارف

هفته دوم جشنواره معارف با معرفی ۵ کتاب

هفته دوم جشنواره معارف با معرفی ۵ کتاب دیگر ادامه دارد. این جشنواره در هفته نخست با استقبال خوب کتابفروشی‌ها و مخاطبین مواجه شد.

جشنواره معارف

این استقبال انگیزه‌ای شد تا نشر معارف هفته دوم جشنواره را با جدیت بیشتری دنبال کند. در این هفته از بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های نشر معارف در جشنواره رونمایی می‌شود.

رمان «مِلداش» روایت داستان طلبه‌ای به نام هدایت ایلچی است که همسرش شیرین مشکل ناباروری دارد. درمانش جواب نمی‌دهد. شیرین دچار بیماری روانیِ سختی می‌شود. ایلچی در ماه رمضان باید به تبلیغ برود. تصمیم می‌گیرد همسرش را نیز با خود ببرد تا احساس دوری حالش را بدتر نکند، حتی برای مراعات حال همسرش می‌خواهد او را به ییلاقات مازندران برود، و می‌رود.

روزی که ایلچی با عجله به نماز جماعت می‌رفت تا دیر نرسد، مردی از اهالی در حالی که کاردی خونین در دست داشت از درحیاطش بیرون آمد و رو به ایلچی کرد و … . این شد مقدمه مشکلاتی که برای ایلچی درآنجا به وجود آمد و حال زنش را بدتر از قبل کرد.

این داستان هم موقعیت‌هایی فقهیِ دراماتیک، شنیدنی و جذاب دارد و هم عاشقانه یک روحانی با همسرش را روایت می‌کند. ملداش که مرکب از ملا و داش می‌باشد به روحانی‌ای گفته می‌شود که با مردم صمیمی و داش باشد.

دومین کتاب در جشنواره جلد نهم «پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی» است که ویژه ماه مبارک رمضان است. در معرفی این کتاب می‌خوانید:

پرسش از متخصص و دریافت پاسخ صحیح، یکی از راه‌های دانایی و دانش‌افزایی است. فرصت پرسشگری موهبتی است که نصیب هر کسی نمی‌شود. هر جایی نمی‌توان استاد کار بلدی را یافت و از او پرسید و یاد گرفت. از طرفی انسان‌ها سوال‌های مشترکی دارند که برخی از آن‌ها در بعضی از زمان‌ها به متخصص امر دست یافته و جهل خود را در آن موضوع بر طرف نموده‌اند از این رو باید از تجربیات آن‌ها بهره برد.

اداره مشاوره و پاسخ معاونت آموزش و تبلیغ نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها بر آن شد تا این سوالات را جمع‌آوری و در یک دسته‌بندی کلی و همه فهم در یک مجموعه تدوین کند.

جلد نهم مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی «ویژه ماه مبارک رمضان» است که در آن مطالب مفیدی درباره اهمیت ماه مبارک رمضان و نگاه ویژه خداوندی به آن تاریخ وقایع و سیره ائمه‌ای که در این ماه ولادت یا به شهادت رسیدند، مسأله فلسطین و قدس و صهیونیسم و در آخر به احکام ویژه روزه می‌پردازد. این کتاب تا به حال ۱۱ چاپ و در حدود ۳۳ هزار نسخه منتشر شده است.

«با علی در صحرا» سومین کتاب این هفته جشنواره است.

حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرموده است: «المَواعِظُ صَقالُ النُّفوسِ ، و جَلاءُ القُلوبِ؛ اندرزها صیقل بخش جان‌ها، و جلادهنده دل‌هاست».

کتاب جذاب و خواندنی «با علی در صحرا» اثری ارزنده و جذاب حاوی شرحی ادبی بر دو حکمت ناب و حیات‌بخش ‌از کتاب شریف نهج‌البلاغه ارمغانی است که مرحوم آیت الله حائری شیرازی(ره) استاد اخلاق برجسته حوزه‌های علمیه به علی‌دوستان و رهپویان راه حقیقت تقدیم کرده است.

کتاب مذکور با قلمی ساده اما شیوا، شیرین و ادبی، شرحی عالمانه و عمیق را بر حکمت‌های ۱۴۷ نهج‌البلاغه حاوی نصایح و بیانات عمیق معرفتی و همچنین حکمت ۲۵۲ که حضرت امیر (علیه السلام) در آن به بیان علل برخی از فرائض و احکام الهی پرداخته‌اند ارائه کرده است.

این کتاب نهمین اثر از سلسله آثار مرحوم آیت الله حائری شیرازی است که به همت نشر معارف در ۱۹۲ صفحه به زیور طبع آراسته شده و جهت مطالعه علی‌دوستان و حق‌باوران ارائه شده است.

چهارمین کتاب جشنواره با موضوع روانشناسی است. با توجه به موقعیت سنی و دنیای پیچیده کودکان و نوجوانان پایبند کردنشان برای ادای فریضه نماز، روشی خاص و حساب شده می‌طلبد. برای بسیاری از والدین این سئوال وجود دارد که آیا شیوه رفتاری ما در مواجه با فرزند برای ایجاد تعهد در این فریضه جواب‌گو هست یا خیر؟ چه کنیم که او در این موضوع ثابت قدم بماند؟
حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون که خود دانش‌آموخته حوزه روان‌شناسی کودک بوده و سال‌ها در این عرصه اقدام به تحقیق، پژوهش و ارائه مشاوره نموده است، در کتاب «آغازی برای پرواز» با استفاده از دانش و تجربیات خود راهکارهایی روانشناختی و کارگشا مبتنی بر آیات و روایات برای ترغیب فرزندان به عبادت با محوریت فریضه نماز را بیان کرده است. مربیان تربیتی و والدین با استفاده از این کتاب می‌توانند آسان‌تر از قبل جهت تربیت فرزندانشان اقدام کنند.
شخصیت و سیره امام حسن علیه السلام محور این هفته جشنواره قرار دارد.

حسین سیدی، نویسنده‌ای است که بیش از ۱۵ جایزه معتبر گرفته در مجموعه‌ای بدیع و خلاقانه، نگاهی نو به زندگی ائمه معصومین (ع) داشته که تا به حال ۶ جلد آن چاپ شده است. بعضی از آن‌ها تا ۶۰۰ هزار نسخه منتشر شده است.

جلد چهارم آن به شخصیت و سیره امام حسن علیه السلام با عنوان «غنچه دلتنگ» در چهار فصل می‌پردازد. در فصل اول شکل ظاهری و سیره این بزرگوار از جنبه‌های مختلف را ترسیم می‌کند. در فصل دوم رابطه امام با خدای خویش که آینه تمام‌نمای بندگی یک انسان کامل با پروردگار و مالک خویش را به نمایش می‌گذارد. رفتار ایشان با خویشاوندان و اطرافیان ایشان که الگویی درست حتی برای غیر دینداران است را در فصل سوم می بینیم. در آخر به رفتار و سیره ایشان با حیوانات، گل‌ها و حتی مکان‌هایی که در آنجا حضور دارند می‌پردازد.

هر چند این کتاب یک اثر پژوهشی بوده که از منابع پرشماری چه سنی و چه شیعه استفاده شده است ولی قلم آن داستانی است که بر شیرینی این کتاب می‌افزاید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *